Doorgaan naar hoofdcontent

De nar.


Hallo klinkt het uit een donkere zaal. Een oude, grijze nar, ongeschoren met jampot glazen, verstoorde het openingswoord bij het bal. Het bal voor het geschreven woord heeft altijd een zweem van elitair en recalcitrant gedrag. De nar wilde deze zweem eer aan doen en dus interrumpeerde hij de nieuwbakken directrice toen zij aandacht vroeg voor het menselijke drama wat afgelopen week plaats vond in en rond een tram in Utrecht. De nar hoopte op aandacht voor het democratische drama in diezelfde week.

Nu is het niet chique om de stem van het volk een politiekdrama te noemen. Het ging hem dan ook niet zozeer om de uitslag als wel om de toespraak van de leider van de politieke partij die zich tot winnaar van de verkiezing mocht noemen. Tierend en druk bewegend probeerde hij de zaal  tot inzicht  te brengen. Het kwam hem op een zaal vol gemengde reactie te staan. Van onbegrip tot een vrouw, die nog voor hij is uitgesproken, iets te hysterisch roept dat ze met Freek is. Als dit niet de echtgenote van de betreffende nar is lijkt het mij in elk geval een vrouw met drang naar sensatiezucht waarbij enige inname van alcohol niet kan worden uitgesloten.

Het was pijnlijk te zien hoe goed dit de directrice uitkwam. Zij kirde van geluk omdat haar droom was uitgekomen. Zij droomde er als kleuter er al van om een zaal van ultra kritische toehoorders toe te spreken. Ofwel zij verDisneyde haar jeugd aan het moment ofwel we moeten medelijden met haar hebben omdat de tekeningen die zij als kleuter maakte door haar ouders te fanatiek voor haar ogen de papierbak in gingen.
"Henk en Ingrid zullen zich een hoedje geschrokken zijn."
Maar nu de vraag had de nar, ooit Neerlands hoop, een punt? De politiek leider hield eerder deze week een overwinningsspeech waarin hij aangaf dat de boreale wereld werd ondermijnd door de universiteiten, de journalisten , de kunstenaars en de politici. Henk en Ingrid zullen zich een hoedje geschrokken zijn. Overgestapt van de vorige nieuwe partij die hun de laatste teleurstelling had bezorgd hadden ze op een nieuwe partij gestemd die het ongetwijfeld wel ging waarmaken. Maar nu begrepen ze er al niets meer van.

Concreet zei de politiek leider dat de oer-Europese samenleving werd ondermijnd door de onderwijsinstellingen, pers, culturele sector en politici. Veel politici met die mening zijn later in de geschiedenisboeken terecht gekomen. Onder het mom gelukkig hebben wij de grondwet nog maak ik mij eerlijk gezegd niet zo’n zorgen. De nar wel , of hij is jaloers, de slogan Forum voor Democratie, tegen de persvrijheid, hadden hem gegarandeerd uitverkochte zalen opgeleverd, als deze al niet uitverkocht waren.

Al met al heeft de politiek leider zijn zegje gedaan waar Henk, Ingrid en de rest niets wijzer van zijn geworden. De directrice heeft haar moment of fame gehad en moet dankzij de nar op zoek naar een nieuwe droom.  De nar, die zich niet serieus genomen zal voelen, mogelijk zelfs zijn doel voorbij geschoten is maar zich nimmer minder narrig zal opstellen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Brief aan Scarlett Johansson.

Lieve Scarlett, Ik dacht laat ik mijn brief aan jou maar amicaal openen na hetgeen jij de afgelopen week met ons deelde. Al had je dat naar alle waarschijnlijkheid zelf liever niet gedeeld. Ik vind het oprecht vervelend voor je, het is dan ook een schrale troost om te stellen dat je bij velen, hoofdzakelijk mannen, populairder bent geworden. Het is de vraag of je op deze aandacht zat te wachten. Kwade tongen beweren van wel maar ik weiger dat te geloven. Als je zo nodig aandacht had gewild dan had je er wel voor gezorgd dat er een leuke deal met een zogenaamd mannenblad was geweest. De zogenaamde (Patricia) Paay oplossing, zij geniet daar al jaren van.

Wachten.

Onlangs was ik in London. Een geweldige stad! Ik was daar voor de Paralympics maar tussendoor was er ook een moment om London zelf te bekijken. Alle clichés kloppen Zwarte taxi’s, rode bussen, witte Bonen, rode tomaten saus, mensen die in tegenstelling tot mensen in Parijs wel goed Engels en een toren die de mensen aldaar Ben noemen, Grote ben. De Dom vind ik zelf persoonlijk een betere naam voor een toren, maar ik ben dan ook geen Engelsman. Ook waren daar de Guards. De wachten voor HET Paleis. Wat heb ik een medelijden met die Guards gekregen. Als Guard ben je stiekem toch wel de Europese toeristische pispaal.

Schuimbekken.

Ik kan het niet meer ontkennen. Ik zie het leven sinds een aantal weken zoveel zonniger, ik ben vrolijker en ik zit lachend in de ochtendspits (zelfs nu deze er niet is in verband met de zomerperiode). Ik denk dat ik het licht gezien heb! Het was even wikken en wegen, de twijfel maakte zich overduidelijk meester van mij. Maar sinds ik de stap gezet heb ben ik eigenlijk gewoon ander mens. Of nou ja, soort van dan. Ik kijk er niet meer tegen op en dat vind ik een hele fijne gedachte. Niet dat ik het dan maar oversloeg maar ik zag er achteraf gezien tegen op.