Doorgaan naar hoofdcontent

Wachten.

Onlangs was ik in London. Een geweldige stad! Ik was daar voor de Paralympics maar tussendoor was er ook een moment om London zelf te bekijken. Alle clichés kloppen Zwarte taxi’s, rode bussen, witte Bonen, rode tomaten saus, mensen die in tegenstelling tot mensen in Parijs wel goed Engels en een toren die de mensen aldaar Ben noemen, Grote ben. De Dom vind ik zelf persoonlijk een betere naam voor een toren, maar ik ben dan ook geen Engelsman. Ook waren daar de Guards. De wachten voor HET Paleis. Wat heb ik een medelijden met die Guards gekregen. Als Guard ben je stiekem toch wel de Europese toeristische pispaal.
Eerst dacht ik dat het hun eigen schuld was. Maar dat is dus niet zo, die mensen zijn militairen! Ze behoren daadwerkelijk de Queen te bewaken. Dat verzin je toch niet. Je gaat dus in het leger om één of andere oorlogsheld te worden. Je houdt van actie en warme landen dus je bent geboren voor het leger. Je doorstaat een verschrikkelijke opleiding. Je denkt dat je met het mes tussen je tanden terroristen mag gaan plagen en vervolgens wordt je in een apenpakje voor het paleis gezet. Ik kan mij niet voorstellen dat je dat voor ogen had toen je het leger in ging.

Ik zou me doodschamen. Je komt thuis en je vrouw vraagt hoe je dag was. Wat moet je dan zeggen? “Bijzonder druk. Eerst moest ik mijn werkkleding aan. Collega’s hadden het haar op mijn muts door de war gedaan dus moest ik dat eerst gaan kammen. Vervolgens naar mijn plek gegaan en heb ik daar gestaan. Mensen lachten mij uit maar ik heb ze keihard terug gepakt: ik heb ze heel chagrijnig aangekeken. Dat heeft die mensen wel geleerd.”

Die kleding, Wie heeft dat ooit bedacht? Die mannen zien er uit als een kermisattractie. Het is niet dat ik dacht van nou wat een harige muts, laat ik nu maar eens niet gaan aanvallen. Natuurlijk het is traditie maar echt praktisch lijkt me het niet. Al zou ik mij hierin ook lelijk kunnen vergissen. Die muts blijft verdacht. Daarnaast is Engeland het land van James Bond. Het zou mij niet verbazen dat als men de eerst tonen van god save the Queen fluit de muts verandert in een raket lanceer platform.
Daar heb je eenmaal een grote muts voor nodig om die te kunnen verbergen.

Of zou het puur als vermaak voor de Queen dienen. Dat leden van het koninklijk huis gewoon wilde kijken hoe ver ze konden gaan. Al het aan hen gelegen had hadden de guards ook nog lippenstift op gehad en hoge hakken gedragen. Gelukkig is dat niet doorgegaan omdat lippenstift het geheel te rood zou maken. Bovendien krijg je rare vlekken in die muts.

Ik hou het er maar op dat het een traditie is in een traditioneel land. Dat de Queen er om kan lachen en haar bevolking ook. Bovendien kloppen onze vooroordelen dan ook. Al zijn het soms rare vooroordelen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Brief aan Scarlett Johansson.

Lieve Scarlett, Ik dacht laat ik mijn brief aan jou maar amicaal openen na hetgeen jij de afgelopen week met ons deelde. Al had je dat naar alle waarschijnlijkheid zelf liever niet gedeeld. Ik vind het oprecht vervelend voor je, het is dan ook een schrale troost om te stellen dat je bij velen, hoofdzakelijk mannen, populairder bent geworden. Het is de vraag of je op deze aandacht zat te wachten. Kwade tongen beweren van wel maar ik weiger dat te geloven. Als je zo nodig aandacht had gewild dan had je er wel voor gezorgd dat er een leuke deal met een zogenaamd mannenblad was geweest. De zogenaamde (Patricia) Paay oplossing, zij geniet daar al jaren van.

Schuimbekken.

Ik kan het niet meer ontkennen. Ik zie het leven sinds een aantal weken zoveel zonniger, ik ben vrolijker en ik zit lachend in de ochtendspits (zelfs nu deze er niet is in verband met de zomerperiode). Ik denk dat ik het licht gezien heb! Het was even wikken en wegen, de twijfel maakte zich overduidelijk meester van mij. Maar sinds ik de stap gezet heb ben ik eigenlijk gewoon ander mens. Of nou ja, soort van dan. Ik kijk er niet meer tegen op en dat vind ik een hele fijne gedachte. Niet dat ik het dan maar oversloeg maar ik zag er achteraf gezien tegen op.