Doorgaan naar hoofdcontent

Occupy!

Afgelopen week reed ik door Ede. Ik kom daar vaker, gewoon omdat het kan. Tot mijn grote verbazing kwam ik daar, vlakbij het economisch centrum van Ede (de parkeergarage van de Mediamarkt), een Occupy tentenkamp tegen. Na metropolen als New York, London, Berlijn, Rome en Amsterdam kon ook Ede kenbaar niet meer aan de Occupy demonstranten ontkomen.
Voor de mensen die nu niet weten waar ik het over heb, de Occupy beweging  is een wereldwijde beweging die protesteert tegen economische en sociale ongelijkheid naar aanleiding van de economische crisis veroorzaakt door de rijkeren onder ons.


Volkomen logisch dus dat Ede ook zijn eigen Occupy tentenkamp heeft. Sterker nog, ik vond het opmerkelijk dat mijn eigen woonplaats nog geen eigen tentenkamp had. Ik woon  dan wel in een klein dorpje maar dat wil niet zeggen dat er niet meer mensen wonen. Die hebben ook recht op een tentenkamp die een beetje in de weg staat! Omdat ik toch zo’n  twee dagen in de week doelloos thuis zit  kwam ik tot de conclusie dat ik de geschikte man was om het initiatief te nemen voor het Occupy tentenkamp in mijn dorpje. Met mijn achterbuurman kwam ik overeen dat ik in één van zijn weilanden het tentenkamp mocht vestigen. Hij was alleen niet van plan om de koeien daarvoor in de stal te laten. Ik vond dat niet erg.

Dat ik nu achter mijn computer in mijn warme slaapkamer zit geeft al aan dat het Occupy avontuur geen doorslaand succes was. Allereerst viel de opkomst wat tegen. Ondanks serieuze PR (een affiche in ons dorpshuis, wat niet eens in ons dorp staat) bleek ik de enige bewoner van het tentenkamp te zijn, wat daardoor ook maar bestond uit één grote tent. In de tweede plaats begreep niemand wat ik daar in het weiland precies deed. Ik had wel van die borden met boze teksten  gemaakt maar niemand kan mijn handschrift lezen. Bovendien woon ik aan een weg waar men 60 kilometer per uur mag rijden maar waar men ook gerust 100 kilometer per uur kan rijden. Hierdoor kwamen mijn protestborden meer over als abstracte kunst dan als uiting van mijn protest.

Daarnaast heerste er een gespannen sfeer tussen de bewoner van het Occupy tentenkamp en de oorspronkelijke gebruikers van het weiland, de koeien. De koeien voelden zich verantwoordelijk voor een groot gedeelte van de economie in mijn dorpje. Zij zagen het Occupy tentenkamp dan ook als een aanval op iets waar zij hard aan werkten. Ze zorgden daarom voor veel geluidsoverlast en ze legden uitwerpselen voor mijn tent… Dit was natuurlijk geen reden om het tentenkamp op te doeken. Die reden kwam er wel toen de oorspronkelijke gebruikers van het weiland zich gingen vestigen in de voortuin van de bewoner van het tentenkamp.

Inmiddels is alles opgeruimd. Het is helaas niets geworden. Er is geen sprake van een nieuwe wereldorde. Eigenlijk ook niet gek want als zelfs een Occupy tentenkamp in Ede niet helpt dan is de wereldeconomie gewoon niet meer te redden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Brief aan Scarlett Johansson.

Lieve Scarlett, Ik dacht laat ik mijn brief aan jou maar amicaal openen na hetgeen jij de afgelopen week met ons deelde. Al had je dat naar alle waarschijnlijkheid zelf liever niet gedeeld. Ik vind het oprecht vervelend voor je, het is dan ook een schrale troost om te stellen dat je bij velen, hoofdzakelijk mannen, populairder bent geworden. Het is de vraag of je op deze aandacht zat te wachten. Kwade tongen beweren van wel maar ik weiger dat te geloven. Als je zo nodig aandacht had gewild dan had je er wel voor gezorgd dat er een leuke deal met een zogenaamd mannenblad was geweest. De zogenaamde (Patricia) Paay oplossing, zij geniet daar al jaren van.

Wachten.

Onlangs was ik in London. Een geweldige stad! Ik was daar voor de Paralympics maar tussendoor was er ook een moment om London zelf te bekijken. Alle clichés kloppen Zwarte taxi’s, rode bussen, witte Bonen, rode tomaten saus, mensen die in tegenstelling tot mensen in Parijs wel goed Engels en een toren die de mensen aldaar Ben noemen, Grote ben. De Dom vind ik zelf persoonlijk een betere naam voor een toren, maar ik ben dan ook geen Engelsman. Ook waren daar de Guards. De wachten voor HET Paleis. Wat heb ik een medelijden met die Guards gekregen. Als Guard ben je stiekem toch wel de Europese toeristische pispaal.

Schuimbekken.

Ik kan het niet meer ontkennen. Ik zie het leven sinds een aantal weken zoveel zonniger, ik ben vrolijker en ik zit lachend in de ochtendspits (zelfs nu deze er niet is in verband met de zomerperiode). Ik denk dat ik het licht gezien heb! Het was even wikken en wegen, de twijfel maakte zich overduidelijk meester van mij. Maar sinds ik de stap gezet heb ben ik eigenlijk gewoon ander mens. Of nou ja, soort van dan. Ik kijk er niet meer tegen op en dat vind ik een hele fijne gedachte. Niet dat ik het dan maar oversloeg maar ik zag er achteraf gezien tegen op.