Doorgaan naar hoofdcontent

De Piet zonder kleur.

De wereld vergaat bijna. Niet omdat een wereldorganisatie er verschrikkelijk lang over moet doen om stappen te ondernemen tegen een land wat biologische wapens inzet tegen haar eigen bevolking, niet omdat Rusland homo intolerant is, niet omdat datzelfde land  Nederland intolerant raakt en ook niet omdat een grote westerse natie Russische trekjes begint te vertonen door telefoongesprekken van wereldleiders af te tappen. Het kan namelijk nog veel erger volgens een leider van een onderzoekscommissie van die eerder genoemde wereldorganisatie. Volgens ene mevrouw Shepperd kan het niet langer! Het is verschrikkelijk! Hoe kan zoiets gebeuren in een tijd als deze.

In Nederland wordt er ieder jaar een goedheilig man feestelijk onthaald, samen met een donkere metgezel, die niet zonder de oude goedheiligman gezien kan worden. Het feit dat die donkere man het hulpje van de blanke goedheiligman wordt gezien is een schande! Aldus deze mevrouw Shepperd. Bovendien laat zij weten dat het zwaar overdreven is om tweemaal een feest te vieren waarin een gulle man met een baard centraal staat. Dit terwijl andere landen aan één feest genoeg hebben. Waar zo’n wereldorganisatie wel niet druk mee is.

Zwarte piet, zoals deze man of vrouw wordt genoemd zou een verwijzing zijn naar het slavernij verleden zijn waar Nederland groot door is geworden. Iets wat wij in Nederland niet altijd graag willen horen. Het is een donker hoofdstuk uit de vaderlandse geschiedenis. Een hoofdstuk wordt nu weer actueel wordt doordat Caribische landen herstelbetaling eisen van Europese landen voor geleden schade door de slavernij. Ook hierin is mevrouw Shepperd een drijvende kracht volgens Nieuwsuur. Deze mevrouw Shepperd zou zelf ook aangegeven hebben dat als er wat tegemoet gekomen wordt in de herstelbetalingen, ze ook wat minder stellig wordt in de Zwarte Pieten discussie.  
" Natuurlijk er gaat nog wel eens wat mis door toedoen van zwarte piet. Maar daar verdenk ik Dieuwertje Blok van."
Het is een logische gedachte dat Zwarte Piet van oudsher een relatie heeft met het slavernij verleden van Nederland. Toch wordt er ook gezegd dat Zwarte Piet al voordat de slavernij zijn intrede deed al met de Sint gezien werd. Of dit ook klopt weet ik niet, ik was er simpelweg niet bij. Wat ik wel weet is dat Sinterklaas vandaag de dag begrijpt dat hij en zijn pieten volledig gelijkwaardig zijn. Natuurlijk er gaat nog wel eens wat mis door toedoen van zwarte piet. Maar daar verdenk ik Dieuwertje Blok van. Ze moet dat Sinterklaasjournaal toch ergens mee vol krijgen. De rest van het jaar zie je haar niet op televisie, het is een stukje broodwinning. Of speculaaswinning, het is net hoe je het bekijkt natuurlijk.        

Zwarte Piet is in de loop der tijd veranderd en zeker geen verering van de slavernij meer. Het heeft vandaag de dag niets meer met rassen of huidskleur te maken. Zwarte Piet is, net als Sinterklaas, Spongebob, Ernst, Bobbie en de rest, een grote kindervriend. Voor de mensen die wel van mening zijn dat Zwarte Piet symbool is voor onderdrukking van de donkere medemens moet het toch hartverwarmend zijn dat zoveel mensen het zo opnemen voor Zwarte Piet als  mens en niet als symbool.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Brief aan Scarlett Johansson.

Lieve Scarlett, Ik dacht laat ik mijn brief aan jou maar amicaal openen na hetgeen jij de afgelopen week met ons deelde. Al had je dat naar alle waarschijnlijkheid zelf liever niet gedeeld. Ik vind het oprecht vervelend voor je, het is dan ook een schrale troost om te stellen dat je bij velen, hoofdzakelijk mannen, populairder bent geworden. Het is de vraag of je op deze aandacht zat te wachten. Kwade tongen beweren van wel maar ik weiger dat te geloven. Als je zo nodig aandacht had gewild dan had je er wel voor gezorgd dat er een leuke deal met een zogenaamd mannenblad was geweest. De zogenaamde (Patricia) Paay oplossing, zij geniet daar al jaren van.

Wachten.

Onlangs was ik in London. Een geweldige stad! Ik was daar voor de Paralympics maar tussendoor was er ook een moment om London zelf te bekijken. Alle clichés kloppen Zwarte taxi’s, rode bussen, witte Bonen, rode tomaten saus, mensen die in tegenstelling tot mensen in Parijs wel goed Engels en een toren die de mensen aldaar Ben noemen, Grote ben. De Dom vind ik zelf persoonlijk een betere naam voor een toren, maar ik ben dan ook geen Engelsman. Ook waren daar de Guards. De wachten voor HET Paleis. Wat heb ik een medelijden met die Guards gekregen. Als Guard ben je stiekem toch wel de Europese toeristische pispaal.

Schuimbekken.

Ik kan het niet meer ontkennen. Ik zie het leven sinds een aantal weken zoveel zonniger, ik ben vrolijker en ik zit lachend in de ochtendspits (zelfs nu deze er niet is in verband met de zomerperiode). Ik denk dat ik het licht gezien heb! Het was even wikken en wegen, de twijfel maakte zich overduidelijk meester van mij. Maar sinds ik de stap gezet heb ben ik eigenlijk gewoon ander mens. Of nou ja, soort van dan. Ik kijk er niet meer tegen op en dat vind ik een hele fijne gedachte. Niet dat ik het dan maar oversloeg maar ik zag er achteraf gezien tegen op.