Doorgaan naar hoofdcontent

Opeens heb je het... je neemt de bus....


Al enkele weken doe ik twee dagen in de week vrijwilligerswerk bij de wijkinformatiewinkel van Portes... Leuk werk en laten we eerlijk wezen het houdt mij ook nog eens van de straat wat ook heel belangrijk is want als ik op straat zou belanden zou ik het ook maar verdomd koud hebben... toch?
Het is altijd wel een hele rit om daar te komen. Dat heeft te maken met een viertal factoren:
1. Ik heb een hele grote bus (valt best mee, we hebben het over een Mercedes Sprinter, het is mijn gevoel waarover we het dan hebben).
2. Op de locatie waar ik moet wezen zijn vrij kleine parkeerplekken.
3. Parkeren is niet mijn aller aller aller sterkste punt, ook het wegrijden ervaar ik als tricky, al word ik in beide wel wat beter.
4. Met de bus ben je gewoon sneller in en uit de stad.

Bijkomend punt is dat ik het alternatief wat ik nu heb ook nog wel weer leuk vind. Ik rij nu met mijn eigen bus naar de uithof alwaar ik mijn bus parkeer. Daar stap ik op de stadsbus wat echt super makkelijk gaat met uit en op rij klep. Het laatste eindje rij ik dan zelf met mijn rolstoel.... Wat ook een onwijze survival is omdat een deel is open gebroken dus aan avontuur in mijn leven compleet geen gebrek!!! en dat is ook wel fijn!

De eerste keer dat ik alleen met de bus ging was ik behoorlijk zenuwachtig... gewoon het was mijn eerste keer alleen, je weet wel hoe je je dan voelt. Heel onzeker enzo. Maar het viel echt reuze mee! Ik ging nog heel braaf achterstevoren zitten zoals op de sticker stond aangegeven... Nu doe ik dat al lang niet meer. dat is namelijk heel ingewikkeld. Al neemt dat wel een deel van het avontuur weg. Als je zit zoals het moet voelt het als een achtbaan. De eerste keer schreeuwde ik ook als een wulps tiener meisje in een achtbaan WIEEEE en WOEEE met meewavende armen in de bochten (als een hysterische Frans Bauer fan) totdat de chauffeur mij welgemeend toe riep "Hee achterlijke gladiool stop daar is mee". Kortom ik was in Utrecht en bovendien ook bij mijn halte.

De bus heeft ook een heel sociaal gebeuren over zich. Zoals laatst een vrouw van mijn leeftijd in de bus kwam die in het bankje schuin voor mij ging zitten. Ze moest bellen maar omdat de bus bijzonder leeg was en ze ook niet zachtjes praatte kon ik dat gesprek volgen en omdat ik dat kon deed ik dat dan ook maar. De vrouw belde naar haar huisarts en kreeg de assistente aan de lijn. De vrouw had een blaasontsteking, althans dat vermoedde ze omdat ze dat al eens eerder had gehad. Ze moest telkens heel nodig naar het toilet maar er kwam dan iedere keer maar een beetje uit, de urine scheen nogal sterk te ruiken en iedere keer bij het plassen had ze een branderig gevoel aan het eind. Heel vervelend allemaal. Voor de vrouw werd een receptje gemaakt die ze aan het einde van de ochtend kon komen ophalen.

Zijn deze gesprekken hinderlijk? Nee totaal niet, het biedt zelfs mogelijkheden voor een goed gesprek. Ik heb de vrouw geadviseerd om veel bier te gaan drinken dan spoelt het tenminste lekker door. Mocht ze geen bier lusten raadde ik haar vlierbessensap aan. Geen flauw idee of het helpt maar het klinkt wel super gezond. Toen ze op haar bestemming was wenste ik haar veel beterschap. Echt vrolijk keek ze niet maar dat zou ik ook niet doen met een blaasontsteking, maar de reis met de bus had haar wel weer een paar goed bedoelde adviezen opgeleverd.
Dat maakt de bus praktisch, snel en leerzaam. Als je nu niet met de bus wilt gaan reizen snap ik het ook niet meer.

bron foto

Reacties

  1. Euh ........ ik ben werkelijk zo ani-bus dat zelfs dit vermakelijke stukje me niet van mening kan doen veranderen. Solly ....:-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Brief aan Scarlett Johansson.

Lieve Scarlett, Ik dacht laat ik mijn brief aan jou maar amicaal openen na hetgeen jij de afgelopen week met ons deelde. Al had je dat naar alle waarschijnlijkheid zelf liever niet gedeeld. Ik vind het oprecht vervelend voor je, het is dan ook een schrale troost om te stellen dat je bij velen, hoofdzakelijk mannen, populairder bent geworden. Het is de vraag of je op deze aandacht zat te wachten. Kwade tongen beweren van wel maar ik weiger dat te geloven. Als je zo nodig aandacht had gewild dan had je er wel voor gezorgd dat er een leuke deal met een zogenaamd mannenblad was geweest. De zogenaamde (Patricia) Paay oplossing, zij geniet daar al jaren van.

Wachten.

Onlangs was ik in London. Een geweldige stad! Ik was daar voor de Paralympics maar tussendoor was er ook een moment om London zelf te bekijken. Alle clichés kloppen Zwarte taxi’s, rode bussen, witte Bonen, rode tomaten saus, mensen die in tegenstelling tot mensen in Parijs wel goed Engels en een toren die de mensen aldaar Ben noemen, Grote ben. De Dom vind ik zelf persoonlijk een betere naam voor een toren, maar ik ben dan ook geen Engelsman. Ook waren daar de Guards. De wachten voor HET Paleis. Wat heb ik een medelijden met die Guards gekregen. Als Guard ben je stiekem toch wel de Europese toeristische pispaal.

Schuimbekken.

Ik kan het niet meer ontkennen. Ik zie het leven sinds een aantal weken zoveel zonniger, ik ben vrolijker en ik zit lachend in de ochtendspits (zelfs nu deze er niet is in verband met de zomerperiode). Ik denk dat ik het licht gezien heb! Het was even wikken en wegen, de twijfel maakte zich overduidelijk meester van mij. Maar sinds ik de stap gezet heb ben ik eigenlijk gewoon ander mens. Of nou ja, soort van dan. Ik kijk er niet meer tegen op en dat vind ik een hele fijne gedachte. Niet dat ik het dan maar oversloeg maar ik zag er achteraf gezien tegen op.