Doorgaan naar hoofdcontent

"Heeft u even?"

U kent het wel. U loopt/ rijdt/ beweegt zich voort door winkelcentrum en u ziet een aantal mensen met pen en vragenlijst en /of product. U probeert deze mensen te ontwijken, maar helaas ze hebben u al reeds waargenomen en proberen een gesprek met u aan te knopen met de woorden “Heeft u even?”. U weet wel beter en snauwt deze mensen af met “Ik heb haast”. Wat beweegt dit tuig van de straat om u op uw shopmoment lastig te vallen?

De beweegredenen van deze mensen zijn onder te brengen in 2 categorieën. De eerste categorie is de directe categorie. Voorbeelden hiervan zijn:
- Geld.
- Politieke motieven.
- Mijn vriend doet het dus doe ik het ook want dat is zo gezellig.

De tweede categorie is de indirecte categorie welke in sommige gevallen samen kan gaan met de directe categorie maar niet perse aanwezig hoeft te zijn. Voorbeelden hiervan zijn:
- Een slechte jeugd.
- Het ontbreken van een deugdelijke opleiding.
- Eenzaamheid.

Ik hoor u denken hoe weet ik dat allemaal. Nou dat is vrij simpel ik behoor tot hen. Waar eerst geld mijn drijfveer was werd dat later het politieke motief. Ondanks dat ik ervaren ben in dit werk, ontdekte ik laatst in Utrecht dat ik verkeerd bezig ben. Promotie/ interview tuig van nu pakt het slimmer aan dan dat ik het altijd deed.

In plaats dat er naar de persoon toegelopen wordt, wordt deze nu gelokt.“mevrouw ik heb iets voor u!” Om zodoende het product te geven of om een gesprek aan te knopen. Sympathiek hoor ik u denken. Sympathie heeft hier niets mee te maken! Het product waar het om ging was een antirimpel zalfje. Een ingrijpend gesprek volgt over het smeergedrag van de persoon in kwestie volgt. Mensen worden eerst de put in geholpen waarna mensen wel willen spreken, al was het maar om hun hart te luchten.

Valt er wat aan deze teloorgang van professionele straatnieuwsgierige te doen? Of het een oplossing is weet ik niet maar toen ik jaren terug bij een kroeg moest interviewen over veiligheid ben ik zes jaar contactgestoord geraakt toen mij door een dronken man verteld werd dat het met de veiligheid wel meeviel zolang ik maar nooit aan een vrouw begon. Tevens probeerde hij mij er van te overtuigen dat ik hem best op mijn schoot thuis kon brengen. Heeft alcoholisme dan toch een doel?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Brief aan Scarlett Johansson.

Lieve Scarlett, Ik dacht laat ik mijn brief aan jou maar amicaal openen na hetgeen jij de afgelopen week met ons deelde. Al had je dat naar alle waarschijnlijkheid zelf liever niet gedeeld. Ik vind het oprecht vervelend voor je, het is dan ook een schrale troost om te stellen dat je bij velen, hoofdzakelijk mannen, populairder bent geworden. Het is de vraag of je op deze aandacht zat te wachten. Kwade tongen beweren van wel maar ik weiger dat te geloven. Als je zo nodig aandacht had gewild dan had je er wel voor gezorgd dat er een leuke deal met een zogenaamd mannenblad was geweest. De zogenaamde (Patricia) Paay oplossing, zij geniet daar al jaren van.

Wachten.

Onlangs was ik in London. Een geweldige stad! Ik was daar voor de Paralympics maar tussendoor was er ook een moment om London zelf te bekijken. Alle clichés kloppen Zwarte taxi’s, rode bussen, witte Bonen, rode tomaten saus, mensen die in tegenstelling tot mensen in Parijs wel goed Engels en een toren die de mensen aldaar Ben noemen, Grote ben. De Dom vind ik zelf persoonlijk een betere naam voor een toren, maar ik ben dan ook geen Engelsman. Ook waren daar de Guards. De wachten voor HET Paleis. Wat heb ik een medelijden met die Guards gekregen. Als Guard ben je stiekem toch wel de Europese toeristische pispaal.

Schuimbekken.

Ik kan het niet meer ontkennen. Ik zie het leven sinds een aantal weken zoveel zonniger, ik ben vrolijker en ik zit lachend in de ochtendspits (zelfs nu deze er niet is in verband met de zomerperiode). Ik denk dat ik het licht gezien heb! Het was even wikken en wegen, de twijfel maakte zich overduidelijk meester van mij. Maar sinds ik de stap gezet heb ben ik eigenlijk gewoon ander mens. Of nou ja, soort van dan. Ik kijk er niet meer tegen op en dat vind ik een hele fijne gedachte. Niet dat ik het dan maar oversloeg maar ik zag er achteraf gezien tegen op.